boekbespreking Fratello & Sorella Over Italië, koken en lekker eten

Frans van Munster woont min of meer per ongeluk al twintig jaar in Puglia, Zuid-Italië samen met Anna. Hij ging ooit naar Italië om olijven te plukken, is er toen maar blijven wonen in een trullo en olijfboer geworden. Karin van Munster moestuiniert in de Achterhoek en woont in Amsterdam samen met Matthijs van Nieuwkerk. Ze recenseerde hotels en restaurants voor het Algemeen Dagblad.

Frans en Karin zijn de broer en zus achter het onlangs verschenen kookleesboek Fratello & Sorella Over Italië, koken en lekker eten. Ze schreven een paar jaar de column Fratello & Sorella voor Vrij Nederland en gingen daarna gewoon door op hun site fratello-sorella.nl/ Het boek is een samenstelling van columns die op deze plaatsen eerder zijn verschenen.

Fratello & Sorella is ingedeeld volgens de maanden van het jaar. Per maand staan er verhalen en recepten die passen bij het seizoen. Natuurlijk is de pugliese keuken vertegenwoordigd in het boek, met tuinbonen met cichorei, bombette uit Cisternino, panzerotti en focaccia gevuld met uien. Maar daarnaast wordt er gewoon in het algemeen lekker gekookt en van het leven genoten. Er is in Puglia volop de ruimte voor Italiaanse klassiekers als vitello tonnato, tortellini in brodo, vissoep uit Livorno, coda alla vacinara, baccalà alla vicentina, panzanella en tiramisù. In 85 recepten reizen we bijna heel Italië rond.
De recepten zijn losjes en kort beschreven. Voor het vouwen van tortellini verwijst Frans naar filmpjes op internet. En waarom eigenlijk ook niet?
Het register is ingrediëntenregister en receptenregister in een.

De vormgeving is net als de sfeer in het boek ongedwongen. Er staan enkele receptfoto's in het boek, en die zijn heerlijk naturel.  Ingrediënten, de omgeving en vrienden en bekenden komen het meest in beeld. Restaurateurs, slagers en slachters, de truffeljager en de orecchiettekoningin. Frans en Anna in de keuken van de trullo, van Tonino dolce, van Franca en natuurlijk van Karin in de moestuin.

Maar laten we het nu eindelijk eens hebben over de verhalen bij de recepten. Die zijn namelijk fantastisch! Smul van beeldende verhalen van Frans die als een ballerina door de sneeuw stapt, het varken dat vakkundig wordt geslacht en verwerkt, het nonchalante gezicht van Anna als ze een pak spaghetti open slaat en lees over het hoe en waarom Karin Made in Italy van Giorgio Locatelli leest. Stuk voor stuk zijn het pareltjes. Ze zijn met jaloersmakend gemak en gevoel voor humor opgetekend vanuit de losse pols. Fratello & Sorella zijn natuurtalenten!

Is het een leeskookboek, is het een kookleesboek? Ik weet het ook niet. Wat ik wel weet is dat ik er deze week nog uit ga koken! De focaccia gevuld met uien en de kikkererwtensoep staan bovenaan de verlanglijst.

Muziek terwijl u leest en/of kookt uit Fratello & Sorella:
Concerto per violoncello in fa maggiore RV411 1:Allegro, Antonio Vivaldi

2 opmerkingen: